rectangle 25 2

Fem tecken på att du behöver uppgradera din IT-support – så vet du när det är dags

Fem tecken på att du behöver uppgradera din IT-support

Har ni fler IT-problem än fikabröd på kontoret? Då är det nog dags att fundera över om er IT-support gör sitt jobb. Många tycker det är svårt att veta när det faktiskt är läge att göra en förändring. Här kommer de tydligaste tecknen – och hur ni får bättre ordning direkt.

1. Det tar för lång tid att få hjälp

Du skickar ett ärende, väntar, väntar… och väntar lite till. När du väl får svar så känns det som brandmännen redan släckt elden – men på fel adress.

Ett vanligt problem jag möter är dröjsmål. Sitter man fast i IT-krångel när man istället behöver jobba, då har supporten missat sitt uppdrag. Bra IT-support betyder snabb återkoppling, tydlig kommunikation och gärna ett vänligt hej på köpet.

  • Ni får sena eller inga svar på mejl och ärenden
  • Ingen hoppar på problemen förrän du själv tryckt på röd knapp
  • Ständiga ”ska bara eskalera ärendet”-loopar

Med Itevo till exempel, är namnet på spelet att du faktiskt får hjälp snabbt – ibland hinner du inte ens fylla kaffekoppen. Vi tycker det är rimligt.

2. Problem återkommer – samma sak, om och om igen

Känner du igen dig i att datorn strular, supporten fixar – men nästa vecka är du tillbaka på ruta ett? Jag har själv fått återkommande problem med mejl och blivit smått tokig.

  • Samma fel dyker upp flera gånger
  • Ingen verkar ha hitta grundorsaken
  • Du får tillfälliga lösningar men inget hållbart resultat

När supporten bara lappar och lagar, istället för att lösa grundproblemen, då behövs ett nytt arbetssätt. Vårt mål är att problem inte bara löses, utan försvinner för gott – så du slipper sitta i supportkö vecka efter vecka.

3. Bristande koll på säkerheten

Det är mycket snack om säkerhet, men hur ser det egentligen ut hos er? Om ni aldrig fått veta om era lösenord är starka, när backupen körs eller om brandväggen behöver ses över – då får supporten underkänt.

  • Ingen återkoppling på säkerhetsrutiner eller svagheter
  • Inget stöd vid misstänkta intrång eller konstiga mail
  • Resten av företaget lämnas ovetande om riskerna

En proaktiv IT-leverantör berättar vad ni faktiskt behöver förbättra (utan att ge dig magknip på köpet). Vi pratar gärna om brandväggar, phishing och backup på ren svenska – och fixar det också åt dig.

4. Ni har vuxit ur befintlig lösning

Många företag använder IT-stöd som var lagom när man var fem personer – men nu rymmer ni både poolbil och pingisbord. Känner ni att systemen är sega, svårt att byta användare eller att nya grupper alltid får krångla med inställningar?

  • Ständigt fullt på servern eller i e-posten
  • Ingen får en tydlig onboarding när de börjar
  • Trögt att ordna fjärrjobb – och semesterstöd

Då är det dags att uppgradera. Nya behov kräver nya lösningar. Supporten bör hänga med när ni växer (och helst ligga lite före).

5. Du känner en viss oro inför framtiden

Magen säger att “det där kan vi ta sen”, men vad händer om två anställda drabbas av utpressningsmail på semestern? Har man ingen plan när krisen är framme känns det – mitt eget minne: Kraschad hårddisk, ingen backup. Det gör man bara en gång.

  • Ingen klar plan för backup, återställning och katastrofhantering
  • Ovisshet om supporten faktiskt står pall när det blåser
  • Ont om information och utbildning till personalen

Riktig IT-support är trygg när det är lugnt – och stöttar dig när det verkligen behövs.

Därför väljer företag Itevo som IT-support

Med Itevo som partner har du alltid:

  • Snabb och personlig återkoppling från riktiga människor
  • Hjälp med helheten: Säkerhet, backup, system och användarstöd
  • Proaktiva råd – så du undviker onödiga IT-problem
  • Tydliga avtal och ingen teknisk snårskog
  • Enkelt för både små och stora företag att få rätt hjälp

Många av våra kunder har haft tillfälliga leverantörer eller plockat egna IT-lösningar – tills de tröttnade på lappteknik, onödiga avbrott och bristande säkerhet. Efter att ha bytt till oss, berättar de ofta att det blivit enklare att få jobbet gjort och att oron över IT-frågor minskat.

Praktiska steg för dig som funderar på IT-support

  • Gör en enkel lista på IT-problem ni upplevt senaste året
  • Kolla: Får ni svar snabbt? Löser supporten grundproblemen?
  • Fråga efter säkerhetsrutiner och backup-plan
  • Växande företag? Se till att ert IT-stöd är skalbart
  • Fundera på hur trygg du känner dig inför framtida problem

Känner du igen dig i mer än ett av problemen? Då är det dags att prata om nästa steg.

Vill du bolla hur ni kan förbättra er IT-support?

Bara bry dig om jobbet – vi hjälper dig med resten. Du når mig på mail eller på telefon: 022-21 00 02 om du vill ha en kostnadsfri genomgång av behoven. Ingen säljpitch, bara kloka frågor och praktiska tips.

Fler nyheter

Möjligheter & Framgångar
3 skäl att välja fullservice-IT istället för intern personal – spara tid, pengar och slipp huvudvärk
3 skäl att välja fullservice-IT istället för intern personal – spara tid, pengar och slipp huvudvärk

3 skäl att välja fullservice-IT istället för intern personal – spara tid, pengar och slipp huvudvärk

Outsourca hela IT-driften och stärk företagets resultat direkt. Här får du 3 snabba skäl att byta till fullservice-IT. Boka en konsultation idag!

Läs mer