rectangle 25 2

Så förbättrar du användarupplevelsen på din webbplats – 5 skarpa tips

Trött på besökare som klickar bort sig eller studsar direkt? Du kan förändra det. Här får du fem konkreta knep för en webbplats som känns vass, enkel och självklar att använda – redan från första sidan.

1. Rensa bort röran – låt designen tala

Krånglig layout driver bort kunder – punkt. Tänk less is more. Lyft det viktigaste. Förenkla menyer, kapa onödigt fluff och se till att varje element har sitt syfte. En ren design gör det lättare att fatta snabba beslut – och det leder till fler avslut.

  • Mindre plotter släpper fram era viktigaste budskap.
  • Enhetliga färger och typsnitt ger kontroll och proffskänsla.
  • Genomtänkta knappar lockar till klick.

Vi hjälpte en e-handlare plocka bort distraktioner. Efteråt ökade deras klickfrekvens med 27% på startsidan.

2. Gör navigationen idiot­säker

”Var tusan hittar jag kontakt­uppgifter?” Inget dödar köpviljan lika snabbt som dålig navigation. Menyn ska alltid ligga där användaren förväntar sig den. Bygg den enkel, tydlig och alltid synlig på alla enheter. Korta, raka rubriker funkar bäst. Addera tydliga call-to-actions redan i menyn för att smörja vägen till era viktigaste sidor.

  • Placera menyn där folk letar (oftast överst eller till vänster).
  • Testa den på mobilen – 70% surfar där.
  • Max tre klick från start till köp.
  • Lägg in sökfunktion på komplexa sidor.

Efter vi gav ett konsultbolag ny navigationsstruktur minskade supportärendena kring “hur hittar jag?” till nästan noll på två veckor.

3. Skruva upp farten – kapa laddtiden rejält

Snigel­sidor tappar pengar. 40% av användarna sticker om din sida tar över tre sekunder att ladda. Gör snabbanalys: kör sida i exempelvis Google PageSpeed. Klipp ned bilder, byt till moderna format (WebP), ta bort tröga script, och använd caching. Lita på att fart ger affär – du får fler konverteringar och bättre ranking.

  • Sätt maxgräns på bildstorlekar.
  • Ladda bara det användaren ser först (lazy load).
  • Rensa ut plug-ins du inte behöver.
  • Uppgradera till snabbare webbhotell om det behövs.

En kund inom tjänstesektorn kortade sin laddtid från 6 till 1,8 sekunder. Resultat: +22% fler leads – på två månader.

4. Testa och mät – sluta gissa om vad användaren vill ha

Sätt igång med användartester nu – inte sen. Be riktiga användare klicka runt. Ser de snabbt dina viktigaste menyer? Fattar de vad som är viktigast direkt? Kombinera enkla tester med statistik. Tippa inte – låt datan göra jobbet. Använd verktyg som Hotjar, Google Analytics eller Microsoft Clarity för att se vart folk försvinner eller var de fastnar.

  • Filma fyra personer när de testar sidan.
  • Sätt upp mätpunkter: Hur lång tid tar det till första klicket?
  • Spåra vad som funkar bäst, tweaka och förbättra.

När vi A/B-testade vårt eget kontaktformulär gick svarsfrekvensen upp 39% efter en pytteliten rubrikändring.

5. Sätt alltid mobilen främst

Alla snackar om mobilanpassning – men få märker när knappar hamnar under tummen eller text överlappar bild på en trång skärm. Gör testet på riktigt. Bläddra själv och låt kollegor göra detsamma. Mobilvänliga sidor känns snabba, tydliga och lättnavigerade.

  • Se till att knappar och länkar är enkla att träffa.
  • Texten ska gå att läsa utan att zooma.
  • Bilder får inte trycka undan innehåll.

En kund i utbildningsbranschen fick tre gånger fler anmälningar när deras mobilsida blev lätt att använda.

Redo att få resultat? Ta kontakt direkt

Vill du ha fler kunder, snabbare webbsida och slippa gissningar kring vad som fungerar? Vänta inte. Testa våra tips redan nu, eller låt oss fixa det åt dig. Boka ett kostnadsfritt möte – säkra bättre UX före fredag.

Kontakt: Tony Selin, tony.selin@itevo.se – 022-21 00 02

Fler nyheter